Sivut

tiistai 11. elokuuta 2015

Pantihin olut punainen

Niinpä niin, kyllähän olutta futiksen yhteydessä mainostetaan. Pelipaidan rintamuksessa on lukenut jo kauan vaikkapa Chang tai Carlsberg, kotimaassa Koff - tai nyttemmin Kukko. Löytyypä Argentiinasta jopa seura, Quilmes Atletico Club, joka kantaa kotikaupunkinsa ja samalla paikallisen Quilmes-oluen nimeä, ja sen logoa myös pelipaidassaan.

Valitettavan usein kyse on lähinnä panimon markkinoiden valtaamisesta ja pelipaidan mainospinnan käytöstä pelkästään tuohon tarkoitukseen - no, kyllähän seura mainoksesta verraten hyvän korvauksen saa, mutta siihen yhteistyö usein jääkin.

Varsinainen temppu pelkän mainostamisen sijasta onkin isompi ja pyyteettömämpi pyrintö. Sellaisen teki hampurilainen Holsten-panimo Astra-oluensa kanssa, kun kakkos-Bundesliigasta Regionalligaan pudonnut FC St. Pauli vuonna 2003 kamppaili konkurssin partaalla. Panimo ja paikalliset ravintoloitsijat ryhtyivät toimeen pelastaakseen seuran ja "Saufen für St Pauli (Drink for St Pauli)" -kampanjan yhteydessä jokaisesta baareissa juodusta Astrasta tilitettiin 0,50 euroa seuran hyväksi. Näin kannattajat osin olutta juomalla pelastivat seuran.

Oman oluen ajatus

JJK:n kamppaillessa vakavissa talousvaikeuksissa kesällä 2013 muistui mieleen tuo tukikampanja. Olisihan se huikeata, jos seuraa voisi tukea vastaavanlaisella teolla, kannattajat joisivat seuran talouden kuntoon. Turhan iso urakka se kumminkin olisi ollut meikäläisillä kannattajapohjilla, ja sitä paitsi kaiken maailman annelit ja alkoholilainsäädännnöt tuollaisen tiukasti kieltävät. 
"Mistäpä olutta saamme, taarit taiten laittelemme
näille häille hankkimille, pioille pi'ettäville?
En tieä tekoa taarin enkä syntyä olosen."
Aikansa idea muhi ja jalostui. Ja kun saman vuoden kesällä syntyi Jyväskylään oma paikallinen laadukas pienpanimo, ideaa alettiin vähitellen nostamaan pintaan pienin puhein ja pienellä porukalla. Jospa joskus saataisiin aikaan olut, joka aidosti liittyy futiskulttuuriin ja kannattajuuteen. Se voisi sittenkin olla mahdollista.

Tuolloin 2013 perustetun Keski-Suomen Jalkapalloilun Tuki ry:n (KSJPT ry) toiminta-ajatuksessa on keskeisesti esillä jalkapallokulttuurin ja -kannattajuuden edistäminen. Ja kun kuitenkin moni kannattaja olutta nauttii (sanoi äiti tai yleisönosasto asiasta mitä tahansa), miksei sitten pantaisi ihan oma olut. Ja ideaahan ei tarvinnut enää Harjun Pojille erikseen myydä! 
 "Oli aikoa vähäisen, jo huuhui humala puusta,
ohra lausui pellon päästä, vesi kaivosta Kalevan:
'Milloin yhtehen yhymme, konsa toinen toisihimme?
Yksin on elo ikävä, kahen, kolmen kaunoisampi.' "
Paikalliset artesaanit, Panimo Hiiden pojat, innostuivat varsin ajatuksesta, ja muutaman kuunkierron jälkeen idea jalostui niin pitkälle, että oltiin valmiita panohommiin. Resepti oli ideointipalaverien pohjalta speksattu Red Alen tyyliin, ja tottakai Jyväskylän jalkapallopyhätön mäntyisen harjumaiseman piti maistua vahvasti mukana.

Panimomestari Tatu Hiitola usean Harjun Pojan ja keskisuomalaisen futisentusiastin avustamana ryhtyi puuhaan ja
"koki vettä suuren korvon uuen puisen puolellensa,
siihen ohria oloksi ja paljon humalan päitä.
Alkoi keitteä olutta, väkivettä väännätellä
uuen puisen uurtehessa, korvon koivuisen sisässä."
Hiiden Tatu valvoo, kun Harjun Pojat lisäävät mallasta
Sitten hämmennetään
Keiton joukkoon reilusti humalaa...
...ja lopuksi panimomestari itse lisää hiivan
Eikä aikaakaan, kun iskuryhmä mäskäsi ohra- ja ruismaltaat, keitteli, sekoitteli sekaan humalat ja lopulta heitti joukkoon hiivat. Poika sai jäädä käymisastiaan kehittymään. Sillä välin graafikko teki hienoa työtään ja laati iskevän ulkoasun.

Panimo Hiisi, sinne jäi poika kasvamaan ja voimistumaan

Lopulta viikko sitten, keskiviikkona elokuun viidentenä 2015 näki julkisen päivänvalon odotettu keskisuomalainen kannattajien oma olut, Harjun Kettu. Ykkösen JJK - FC Jazz -ottelun alla Harjun stadionin porttien avauduttua sihahtivat olutteltassa auki ensimmäiset kannattajien omat oluet. 
"Sai olonen valmihiksi, mehu miesten juotavaksi
Pantihin olut punainen, kalja kaunis käytettihin."
Poika tuli kotiin
Ensi-illassaan Harjun Kettu käytännössä pelkän nopean sosiaalisen median infon avulla ja huolimatta kahta euroa kalliimmasta hinnastaan nousi välittömästi kärkkymään "luultavasti maailman parhaan oluen" myyntimenekin tuntumaan. Varsinkin ottelun puoliajalla nimenomaan Kettua avattiin tiskillä hiki hatussa, kun sana oli kiirinyt. Ja kyllä siellä olutteltassa varsin monella jalkapalloihmisellä näytti olevan suu ohrasella, mukavassa virneessä.

Kuten Hiiden Mikko Mäkelä sanomalehti Keskisuomalaisen pikahaastattelussa kuvailee: "(Harjun Kettu) on JJK:n ja Harjun teeman mukaan punertava, kuparisilla sävyillä. Ekat fiilikset siinä on: havuinen, metsäinen, hieman pihkaisuuttakin." Aivan niin kuin pitikin.


Harjun Kettu on valmis (Kuva: Mikko Mäkelä)
Idean isät ovat ylpeitä pojastaan. Ja vaikka ei seura tai kannattajayhdistys rahallisesti oluesta sinänsä kostukaan, voimme röyhistää rintaamme ja kohottaa huulillemme ikioman mallasjuoman.

Ei sentään aivan ensimmäinen

Vähitellen Suomessa yhä näkyvämmin esille nousevien käsityöläispanimoiden ja paikallisen futiskulttuurin ja -yhteisön löytäessä toisensa alkaa pintaan nousta myös meillä uutta trendiä. Paikallisuus näkyy ja maistuu, yhteisöt lyövät kättä toistensa kanssa. Tämä on meidän oma juttu.

Vaikka Jyväskylässä oltiin ajatuksen tasolla omaa futiskannattajuuden ympärille liitettävää olutta pohdittu jo lähemmäs parikin vuotta, emme me paikalliset kannattajat sentään aivan ensimmäisinä ideamme kanssa valmiiksi julki ehtineet.

Huhtikuussa Tampereella toimiva ja Tammelaan suunnitellun uuden jalkapallostadionin Tammelan Hattutempun kannatusyhdistys lanseerasi Pyynikin käsityöläispanimon kanssa yhteistyönä tehdyn Hattutemppu IPA -oluen. Ja kuluvan kesäkuun alussa lanseerasi porilainen Beer Hunters -panimo Kakkosessa pelaavan Musan Salaman nimikko-oluen Metsäpirtin Woiman.
"Se oli oluen synty, kalevaisten kaljan alku;
siitä sai hyvän nimensä, siitä kuulun kunniansa,
kun oli hyväoloinen, hyvä juoma hurskahille:
pani naiset naurusuulle, miehet mielelle hyvälle,
hurskahat iloitsemahan, hullut huppeloitsemahan."
Missä syntyy seuraava paikallinen futisolut?

Lainaukset Kalevala, Kahdeskymmenes runo. (Oluen synty)

3 kommenttia:

  1. Kiitoksia, Bier Baron! Hauska projekti ja tuloskin tyydyttää. Iso hatunnosto koko kuviosta menee tämän projektin ammattilaisille - Panimo Hiiden väelle!

    VastaaPoista